• چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9611-1393-5
  • خبرنگار : 59006
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

ضیایی پرور گفت:

عضویت ۸۰ درصد کاربران اینترنت در شبکه‌های اجتماعی

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: ۸۰ درصد کاربران ایران عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و بیشترین مصرف‌کنندگان بین ۲۵ تا ۳۷ سال هستند.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، حمید ضیایی پرور در همایش فعالان شبکه‌های اجتماعی استان قزوین با اشاره به ضریب نفوذ مجازی، تصریح کرد: ضریب نفوذ فضای مجازی در ایران ۸۲ درصد معادل ۶۵/۵ میلیون نفر است که ۴۳ درصد استفاده‌کنندگان اینترنت کاربران تلفن همراه هستند.

وی افزود: ضریب نفوذ استفاده از موبایل در ایران ۱۱۰ درصد و ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در ایران ۴۰ درصد است، همچنین ۸۵ درصد کاربران ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال خاطرنشان کرد: در حال حاضر افراد بیشتر از طریق موبایل به اینترنت وصل می‌شوند، در این میان متأسفانه تعداد کاربرانی که دانش مهارتی اینترنت را ندارند، بخش زیادی از کاربران را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به شبکه‌های اجتماعی پرنفوذ افزود: در شبکه‌های پرنفوذ تلگرام ۱۸۰ میلیون کاربر دارد که ۵۰ میلیون کاربر آن ایرانی است که ۷۵۰ هزار کانال فارسی وجود دارد میزان روزانه بازدید ایرانی‌ها از تلگرام ۲.۷ میلیارد بازدید است.

ضیایی پرور خاطرنشان کرد: علت محبوبیت تلگرام را می‌توان مواردی از قبیل عدم فیلتر، هم‌زمانی با دولت یازدهم، سرعت و امنیت، نداشتن ویس کال و روسی بودن دانست.

وی بیان کرد: در مقابل سرعت ایجاد کانال‌های مخالف و جستجو ناپذیری، آرشیو ناپذیری و پروتکل‌های غیربومی از تهدیدهای تلگرام است.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال یادآور شد: اینستاگرام ۲۰۰ میلیون کاربر جهانی دارد که از این میان ۷/۵ میلیون کاربر ایرانی هستند و علت محبوبیت آن را می‌توان مواردی از قبیل استوری، قابلیت قرار دادن فیلم یک‌دقیقه‌ای و لایو گذاشتن دانست.

وی افزود: ما در کشور به ایجاد شبکه‌های اجتماعی اهمیت ندادیم در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی ایرانی شامل لنزور، آپارات، تبیان، بیسفون و گپ است.

ضیایی پرور خاطرنشان کرد: در بین شبکه‌های ایرانی آپارات مثل یوتیوب است با این تفاوت که امکان دانلود در آن اضافه شده است بنابراین یک شبکه اجتماعی پرطرفدار در کشور است.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد کاربران ایران عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و بیشترین مصرف‌کنندگان بین ۲۵ تا ۳۷ سال هستند، همچنین ویدیو مهم‌ترین فرمت رسانه‌ای در ایران است و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک مدیران شبکه اجتماعی بیشتر بر روی ویدیو برنامه‌ریزی کنند.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: ایرانیان بیشتر دنبال محتوای تفریحی و خبری هستند؛ دهه شصتی‌ها ۲۵ تا ۳۷ سال مهم‌ترین کاربران اینترنت در ایران هستند.

وی تأکید کرد: یکی از کارکردهای رسانه تفریح و سرگرمی است که در رسانه رسمی کشور به آن توجه نمی‌شود، اخیراً ۲ برنامه دورهمی و خندوانه به این موضوع پرداختند که پربازدیدترین برنامه تلویزیونی شدند.

ضیایی پرور خاطرنشان کرد: بنابراین در آینده شبکه‌های اجتماعی موفق هستند که در زمینه ویدیو و تفریح و سرگرمی فعال شوند، شبکه‌های اجتماعی موبایلی جذاب هستند به این دلیل که امکان اشتراک‌گذاری دیتا، امکان مکان‌یابی، سادگی دسترسی و امکانات تلفن همراه را دارند.

وی با اشاره به تهدیدهای شبکه اجتماعی تصریح کرد: واگرایی اقوام ایرانی به‌عنوان یکی از تهدیدهای سیاسی اجتماعی کشور، واگرایی ادیان، نقض حریم خصوصی افراد، امکانات فناورانه برای جاسوسی مدرن، اعتماد عمومی به شبکه‌های خارجی و تضعیف مبانی دینی و اعتقادی ایرانیان، گسل دولت ملت، اخبار شایعات و نادرست که کاربر نمی‌تواند درست را از غلط تشخیص دهد، تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی هستند.

معاون مرکز فناوری و اطلاعات رسانه‌های دیجیتال یادآور شد: گسترش زبان فارسی، افزایش ارتباطات بین نسلی میان ایرانیان و حوزه تمدن فارسی‌زبانان دفاع از حقوق بشر، تغییر تصویر عمومی ایران در دنیا ترویج مبانی دینی، اشتغال و کارآفرینی نیز از فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

وی افزود: نمونه‌های مرتبط استفاده از ظرفیت‌های شبکه اجتماعی ایجاد کمپین است، کمپین مقابله با تحریف نام خلیج‌فارس اولین کمپین ایرانی‌ها در فضای مجازی بود و امروز از فضای مجازی دشمنان بیشتر از هر چیزی می‌ترسند.

ضیایی پرور خاطرنشان کرد: کمپین نوروز، کمپین بازگرداندن نام ایران به فهرست یاهو، مسئله هسته‌ای ایران، کمپین جین ازجمله کمپین‌های ایرانیان در فضای مجازی است که تأثیر مثبتی داشتند و به نتیجه رسید.

وی افزود: در حوزه فضای مجازی فیلترینگ یک راهبرد انفعالی است، این‌که ما تا رتبه سوم دنیا در فیلترینگ پیش رفتیم موضوع جالبی نبود و تعداد زیادی از جمعیت کشور از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تأکید کرد: راهبرد اصلی و موفق به‌جای فیلتر کردن، تولید محتوای سالم و مفید، شناسنامه‌دار کردن محتوا و افزایش سواد رسانه‌ای است که شبکه ملی فرهنگ در این زمینه واردشده است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: