• یکشنبه ۱۰ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9610-1490-5
  • خبرنگار : 59021
  • منبع خبر : گفتگو

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان تأکید کرد:

لزوم نهادینه کردن فرهنگ مطالعه تا سن 6سالگی/تور گردشگری به کتاب‌خانه‌ها راه‌اندازی شود

نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: اگر بخواهیم برای کودک و آینده‌اش کاری کنیم باید تا سن 6 سالگی انجام دهیم چرا که مراحل رشد کودک به لحاظ زبانی و جسمی به مرحله‌ای می‌رسد که شناخت بهتری از دنیا دارد.

جعفر توزنده‌جانی نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین اظهار کرد: بیش از 20 سال است که به‌طور تخصصی در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان در رده‌های مختلف از پیش‌دبستانی و دبیرستان فعال هستم و با نوشتن داستان کوتاه، رمان ویژه نوجوانان و فعالیت در مجلات رشد در این عرصه فعالیت داشتم. 

وی افزود: آنچه مسلم است اگر بخواهیم برای کودک و آینده‌اش کاری کنیم باید تا سن 6 سالگی انجام دهیم چرا که مراحل رشد کودک به لحاظ زبانی و جسمی به مرحله‌ای می‌رسد که شناخت بهتری از دنیا دارد.

توزنده‌جانی با بیان اینکه این مرحله رشد تا 6 سالگی بسیار تأثیرگذار است، تصریح کرد: از آنجا که قبل از تولد جنین روند تربیتی بسیار مهم است لذا مادر باید شرایط روحی خوب و مناسبی داشته و از همان لحظه که جنین شکل گرفت با کودک خود وارد گفتگو شود .

این فعال فرهنگی ادامه داد: اولین چیزی که در کودک شکل می‌گیرد حس شنوایی است لذا والدین باید تلاش کنند از همان مراحل ابتدایی برای کودک کتاب بخوانند.

وی تأکید کرد: درست است کودکان در این سن قادر نیستند کتاب بخوانند اما والدین می‌توانند با خواندن کتاب برای آن‌ها زمینه انس کودکان با کتاب را فراهم کنند. 

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به طرح «دوشنبه‌های کتاب» در مهدهای کودک استان قزوین گفت: توصیه می‌شود در مهدهای کودک یک فضای کتاب‌خوانی دایر شود تا کودکان با برداشتن کتاب و لمس آن به تصاویر آن نگاه کرده و کتاب را دوست داشته باشند. 

توزنده‌جانی خاطرنشان کرد: حال که این همت وجود دارد مربیان در موقع کتاب‌خوانی با کودکان همراه باشند لذا مدیران مربیانی انتخاب کنند که واقعاً درون کودک را بشناسند تا محبتی که در این مراکز به کودک ارائه می‌شود تأثیرگذار باشد.  

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه کودکان از اتفاقات مختلف یک تصویر خوشایند و یا ناخوشایند در ذهنشان نقش می‌بندد، تأکید کرد: باید محیط کتاب‌خوانی را برای کودکان شاد و مفرح کرده و با استفاده از رنگ‌های شاد و روشن و جذاب تلاش شود تا کتاب‌های مناسب را در اختیار آن‌ها قرار داده تا به دوستی صمیمی برای کودکان تبدیل شود. 

وی ادامه داد: والدین زمانی که به کتابخانه می‌روند کودکان را هم به همراه خود ببرند و یا در مهدکودک‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا در هفته یک روز به‌صورت تور گردشگری کودکان به کتابخانه‌ها برده شوند. 

این فعال فرهنگی افزود: این اقدامات‌ خودبه‌خود تأثیر خود را می‌گذارد و کودکان را در آینده به‌طور حتم به سمت کتاب و مطالعه هدایت می‌کند. 

توزنده‌جانی در پایان با بیان اینکه آنچه از کتاب و کتاب‌خوانی در ذهن کودکان حک می‌شود در آینده هم در یادش خواهد ماند، تصریح کرد: بی‌شک اگر روزهایی که کودک با کتاب همراه می‌شود شاد و همراه بازی باشد، باعث خواهد شد در آینده آن‌ها به‌هیچ‌وجه از کتاب جدا نشوند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: