• یکشنبه ۲۴ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9610-3894-5
  • خبرنگار : 59021
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

کاربرد اینفوگرافیکی با ظهور رسانه‌های جدید افزایش‌یافته است

محمد صمدی از اساتید گرافیک کشور گفت: کاربرد اینفوگرافیکی تا پیش از ظهور رسانه‌های جدید، رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی و رسانه‌های تحت وب به استفاده از مطبوعات در مجلات و روزنامه‌ها و گاهی در کتاب‌ها منحصر بود اما با ظهور این رسانه کاربرد آن بسیار زیاد شده است.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قزوین، احتمالاً این جمله را بارها شنیده‌اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». اساساً این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری است چراکه بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونی به‌وسیله قوه بینایی صورت می‌گیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌صورت تصویری دارد.

بر همین اساس اگر اطلاع‌رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود. اینجاست که اینفوگرافیک‌ها به کمک ما می‌آیند. در حقیقت اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.

به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.

به بهانه برگزاری کارگاه آموزشی اینفوگرافیک در قزوین با «محمد صمدی» از فارغ‌التحصیلان رشته نقاشی که از سال 82 به‌صورت حرفه‌ای کار گرافیک را شروع کرده است، به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر با هنر اینفوگرافیک آشنا شویم.

کلیاتی از اینفوگرافیک و تعریفی که از این رشته هنری عنوان می‌شود را بیان کنید؟

صمدی: اینفوگرافیک یکی از رشته‌های نوظهور گرافیک مدرن مطرح می‌شود و به‌مانند پوستر توانایی‌های مختلف گرافیکی در خلق آن دخیل است یعنی کسی که طراحی اینفوگرافی می‌کند، باید نسبت به تصویر، تصویرسازی، لایوت، ترکیب‌بندی و چیزهایی مثل این شناخت و دانش کافی داشته باشد.

یعنی کسی که وارد این حوزه می‌شود باید قبلاً مهارت‌هایی کسب کرده باشد؟

صمدی: بله طبیعتاً باید بتواند ترکیب‌بندی صحیح ازجمله لایوت درست متن و تصاویر را بشناسد، باید تا حدی با دانش تصویرسازی آشنا باشد. ذهن بصری خلاقی هم داشته و از توانایی تبدیل متن به تصویر برخوردار باشد چراکه یکی از مهم‌ترین توانایی‌های موردنیاز طراحی اینفوگرافی است.

کارگاه‌های اینفوگرافیک در جهان به چه صورت است؟

صمدی: کاربرد اینفوگرافیکی تا پیش از ظهور رسانه‌های جدید، رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی و رسانه‌های تحت وب به استفاده از مطبوعات در مجلات و روزنامه‌ها و گاهی در کتاب‌ها منحصر بود اما با ظهور این رسانه کاربرد آن بسیار زیاد شده است.

باوجود اپلیکشن‌های جدید، فضاهای تحت وب و فضاهای جدید مجازی، قابلیت‌های اینوگرافی افزایش بسیاری پیدا کرده و به‌عنوان پایه رشته موشن گرافی از آن استفاده می‌شود.

حوزه‌های مورداستفاده در اینفوگرافیک بسیار وسیع است و تقریباً در همه حوزه‌هایی که گرافیک ورود دارد می‌توان از آن استفاده کرد که از آن جمله می‌توان به طراحی رزومه، طراحی کاتالوگ محصولات، بروشور و معرفی محصولات اشاره کرد.

ارزیابی شما از وضعیت اینفوگرافیک در کشور چیست؟ به نظر شما این رشته جایگاه خود را در کشور به دست آورده است؟

صمدی: در کشور آن‌گونه که باید به این مقوله پرداخته نشده است. اصولاً سنت اینفوگرافی در مطبوعات ما سنت دیرپایی نیست و مطبوعات ما در سال‌های اخیر به اینفوگرافی روی آورده‌اند. این در حالی است که دوره رسانه‌های کاغذی رو به کاهش است. نشریات معتبر دنیا مثل تایمز و نیوز به شکل‌های مختلف از قدیم‌الایام اینفوگرافیک را داشته‌اند اما نشریات ایرانی در 5 الی 6 سال اخیر به این هنر روی آورده‌اند.

می‌توان گفت آن‌گونه که باید تولیدکننده و سفارش‌دهنده اینفوگرافیک در ایران وجود ندارد اما فضاها و امکانات جدیدی که دنیای مجازی در اختیار افراد گذاشته باعث شده این روزها رواج اینفوگرافیک بیشتر و سفارش‌دهنده آن نیز گسترش پیدا کند که به‌تبع آن تولیدکننده‌ها نیز بیشتر شده‌اند.

یکی از علل کمرنگ بودن رواج اینفوگرافیک عدم شناخت لازم از این هنر است چراکه کسانی که به این هنر نیاز دارند شناختی نسبت به آن ندارند. برای شناساندن این هنر چه پیشنهادی دارید؟

صمدی: باید در میان کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، این دغدغه را به وجود بیاید که به این رشته بپردازند. در حال حاضر کارگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود به آموزش طراحی پوستر منحصر شده است. البته پوستر رسانه مهمی است ولی ما نباید از بخش‌های دیگر این هنر مانند دیزاین و گرافیک غافل شویم ازاین‌رو نیاز است کارگاه‌هایی چون طراحی لوگو و اینفوگرافیک برگزار شود.

اگر ما توانایی‌ها خود را در این خصوص بالا ببریم می‌توانیم این رشته را به جامعه معرفی کرده و درنتیجه آن جامعه هم احساس نیاز به این رشته را خواهد کرد یعنی کسانی که در حوزه تجارت فعالیت دارند متوجه نیاز خود خواهند شد.

ارزیابی شما در خصوص «کارگاه آموزشی اینفوگرافیک» که در قزوین برگزار شد، چیست؟

صمدی: این کارگاه یک‌روزه که نیمی از آن به جلسات تئوریک گذشت برای آشنایی و شروع کار شرکت‌کنندگان خوب بود. ولی نمی‌شود از یک کارگاه یک‌روزه در حوزه اینفوگرافیگ که حتی برای خیلی از طراح‌ها هم یک رسانه نسبتاً ناشناخته است، توقع بسیاری داشت بااین‌حال برای آغاز راه حرکت خوبی بود که امیدواریم ادامه پیدا کرده و افراد علاقه‌مند و مستعد در این مسیر شناسایی و فرصت فعالیت در این عرصه را پیدا کنند.

به‌عنوان سؤال آخر پیشنهاد شما برای برگزارکنندگان چنین کارگاه‌هایی چیست؟

صمدی: برگزاری این کارگاه‌ها نیاز به امکانات بیشتری دارد از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود در کنار برگزاری این کارگاه‌ها سفارش‌های واقعی از طرف بخش صنعت، تجارت و فرهنگ برای شرکت‌کنندگان در کارگاه در نظر گرفته شود و با برگزاری مسابقه و رقابت رغبت بیشتری بین هنرمندان آن به وجود بیاید.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: