• چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9611-1493-5
  • خبرنگار : 59006
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

افراسیابی:

آموزش مهم‌ترین راه تقویت کسب‌وکار دیجیتال است

معاون امور کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال، عدم آموزش است و بر اساس مطالعات ما، آموزش مهم‌ترین راه تقویت کسب‌وکارهای دیجیتال است.

به گزارش ایسنا منطقه قزوين، «محمدصادق افراسیابی» در اولین همایش فعالان شبکه‌های اجتماعی که در سالن باغستان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در کشور ما کسب‌وکار دیجیتال به‌ویژه در بخش فرهنگی تا افق مطلوب ما فاصله زیادی دارد به‌طوری‌که ارزش بازار فناوری اطلاعات ایران در سال ۹۴، ۳۵ هزار میلیارد تومان بود اما در همان سال ارزش بازار جهانی 3 هزار و 500 میلیارد یورو بود که فاصله زیادی است.

وی افزود: در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی‌شده است که ارزش بازار جهانی فناوری اطلاعات به 5 هزار میلیارد یورو برسد، در زمینه استارت آپ ها نیز سهم ایران 0.6 درصد سهم جهان است، درواقع یکی از آسیب‌ها این است که ما به بازار داخلی کشور بسنده کردیم.

معاون امور کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال خاطرنشان کرد: ما ظرفیت‌های خیلی خوبی در کشورهای همسایه داریم که باید برنامه‌ریزی و فعالیت کنیم تا با استفاده از بازار کشورهای همسایه خود بتوانیم ثروت آفرینی و کارآفرینی را دنبال کنیم.

وی با اشاره به صادرات نرم‌افزار، یادآور شد: در سال 1394، ۲۰۰ میلیون دلار صادرات نرم‌افزار داشتیم، این در حالی است که کشور هند به‌عنوان یک کشور موفق سالانه ۸۰ میلیارد دلار درآمد سالانه از محل صادرات نرم‌افزار به دست می‌آورد.

افراسیابی خاطرنشان ساخت: کسب‌وکار دیجیتال به چند بخش تقسیم می‌شود که یک بخش آن خدمات است که شامل خدمات شهری و خدمات حمل نقل مثل اسنپ و خدمات آموزشی است، بخشی دیگر مربوط به فروش محتوا و کالا و ازجمله محتوای فرهنگی دیجیتال است که هر بخش برنامه‌ریزی و استراتژی خاصی دارد.

وی با اشاره به چالش‌های اصلی کسب‌وکار دیجیتال تأکید کرد: اصلی‌ترین چالش‌ها در سه بخش است، 14 و نیم درصد چالش‌ها به دلیل عدم آموزش و کمبود مهارت نیروی انسانی است، در این میان آموزش وظیفه ما است و اقدامی است که دولت نسبت به آن وظیفه دارد. اگر آموزش لازم صورت نگیرد طرح‌های کسب‌وکار نه‌تنها موفق نمی‌شوند بلکه فعالان کسب‌وکار ضربه هم می‌خورند.

معاون امور کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال مرکز رسانه‌های دیجیتال یادآور شد: 14 درصد چالش‌ها نیز به مسائل قانونی و کمبودهای قوانین در این زمینه برمی‌گردد، 11.3 درصد چالش‌ها نیز به دلیل عدم همکاری و عدم تعامل بین سازمانی است، برای مثال وزارت ارشاد مجوز کسب‌وکارهای دیجیتال را در قالب نشر دیجیتال می‌دهد اما همکاری سایر دستگاه‌ها وجود ندارد و معافیت مالیاتی که طبق قانون برای همه فعالیت‌های فرهنگی است در این بخش صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت نقش آموزش تصریح کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته ما به این نتیجه رسیدیم که نیازمند آموزش در حوزه کسب‌وکار دیجیتال هستیم که در این میان باید حداقل 50 هزار نفر نیروی متخصص و کارکشته و ماهر آموزش ببینند که در این بخش فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

افراسیابی اظهار کرد: بر اساس بازنگری که در دولت دوازدهم در خصوص شبکه ملی فرهنگ داشتیم امروز تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که از مرکز رسانه دیجیتال موفق به اخذ مجوز شده‌اند را به‌عنوان عضو شبکه ملی فرهنگ معرفی کردیم که تعداد آن‌ها به بیش از 3 هزار عضو می‌رسد که این مجوزها غیر از نشان شامد است و به این افراد آموزش لازم مبتنی بر توانمندسازی انجام خواهد شد و در مرحله بعد هم تمام فعالان عرصه خدمات و محتوای شامد دار را آموزش خواهیم داد.

وی افزود: در بحث آموزش، بستر آموزش و محتوای آموزشی دارای اهمیت است و ما در حال حاضر بستر فنی جهت آموزش مجازی را ایجاد کرده‌ایم، امروز علوم دانشگاهی و آکادمیک کافی نیست و باید از تجربه‌های موفق کسب‌وکار بهره ببریم.

افراسیابی خاطرنشان ساخت: موضوع مدیریت دانش و کار شبکه‌ای یکی از سیاست‌های اصلی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای ایجاد هم‌افزایی میان اعضای شبکه ملی فرهنگ است.

معاون کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال مرکز رسانه‌های دیجیتال خاطرنشان ساخت: برای اولین بار و پس از 6 سال انتظار و عدم اهتمام مسئولین اجرایی دولت‌های قبل، کارگروه فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در این دولت تشکیل شد که بسیاری از اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق ضوابط اجرایی آیین‌نامه ساماندهی رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال به این کارگروه تفویض خواهد شد و باعث کاهش تصدی‌گری دولت می‌شود.

 نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای طبقه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای از تصویب سیاست‌های کلی بازی‌های رایانه‌ای در شورای عالی فضای مجازی در دولت گذشته خبر داد و گفت: اکنون بسیاری از مراکز فرهنگی دیجیتال در حوزه بازیهای رایانه ای فعالیت میکنند که طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید توسط بخشهای مختلف دولت حمایت شوند.

معاون امور کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، تفاهم با معاونت علمی ریاست جمهوری برای توانمند سازی اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مجوز از مرکز رسانه های دیجیتال را از دیگر دستاوردهای اخیر دولت دوازدهم خواند و گفت: به زودی فرآیند مشاوره به مراکز فرهنگی دیجیتال را با هدف تبدیل به شرکتهای دانش بنیان آغاز خواهیم کرد تا این شرکت‌ها بتوانند از یارانه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شوند.

افراسیابی افزود: یکی دیگر از چالش‌های اصلی کسب‌وکارهای فرهنگی دیجیتال عدم اعتماد مردم به فضای مجازی است که نمی‌دانند کدام بخش قابل‌اعتماد و کدام بخش غیرقابل‌اعتماد است که نشان‌دار کردن بخش قابل‌اعتماد توسط نشان شامد مشکل را حل کرده است و اگر نشان شامد به‌خوبی به مردم معرفی شود باعث رونق هر چه بیشتر کسب‌وکارهای دیجیتال و اعتماد هر چه بیشتر مردم به بخش امن فضای مجازی به‌عنوان فضایی قابل‌اعتماد برای خریدوفروش محصولات فرهنگی دیجیتال می‌شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: