• شنبه ۵ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9612-494-5
  • خبرنگار : 59021
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

یک طراح گرافیک:

در طراحی «نشانه» ارتباط حسی مخاطب موردتوجه قرار گیرد

یک طراح گرافیک بابیان اهمیت ارتباط حسی نشانه با مخاطب، گفت: در طراحی یک نشانه باید با اشاراتی ظریف و دقیق فرم‌ها صیقل داده شود تا نشانه، پیام را به مخاطبان ارائه و ارتباطی مفید و دائمی برقرار کند.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین،
سعید نجف‌آبادی در سومین نشست طراحان گرافیک قزوین با عنوان نشانه‌های دل‌نشین که در حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: باید به‌جای کلماتی چون آرم و لوگو از کلمه‌ای با هویت ایرانی استفاده کنیم که بهترین گزینه کلمه «نشانه» است، هرچند برخی با این کلمه نیز مشکل دارند.

این هنرمند با نقل‌قول از اساتید گرافیک عنوان کرد: هر عنصر بصری که به‌جایی وصل باشد و به‌عنوان معرف آن محسوب شود را می‌توان «لوگو و نشانه» نامید ولی درعین‌حال در بین کاربردهای گرافیک، طراحی نشانه پیچیده‌تر از دیگر موضوعات گرافیکی به شمار می‌رود.

نجف‌آبادی بابیان اینکه گاه ممکن است یک نشانه با آموزه‌های دانشگاهی مغایرت داشته باشد، تصریح کرد: باید ارتباط حسی مخاطب با نشانه موردبررسی قرار گیرد تا در طرحی کوچک با اشاراتی ظریف و دقیق، ارتباطی مفید و دائمی با مخاطب برقرار کند.

این طراح گرافیک تأکید کرد: از خصوصیات فنی نشانه آن است که باید عمر آن طولانی باشد و باسلیقه مردم تغییر نکند لذا باید طراح با شناخت زمانه خود تشخیص دهد که چه نشانه‌ای را طراحی کند.

گرافیک یک فن و مهارت است

نجف‌آبادی با تأکید بر اینکه گرافیک یک فن و مهارت است که باید آن را شناخت، ادامه داد: مخاطب شناسی در طراحی نشانه بسیار اهمیت دارد و اولین مخاطب نشانه، خود کارفرما و سفارش‌دهنده است.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند اگر نشانه نوشته خوانده هم نشود تکنیک طراح است، خاطرنشان کرد: این فرض وجود دارد که مردم به نشانه‌های خوانا و نشانه‌های نوشتاری اقبال بیشتری نشان می‌دهند و نشانه نوشته را به نشانه تصویری ترجیح می‌دهند.

این طراح افزود: البته عوامل مختلفی در سلیقه مردم مؤثر است که از این عوامل می‌توان به منطقه جغرافیایی، پیشینه تاریخی، تمایلات عقیدتی و هنجارها و ارزش‌ها اشاره کرد، به‌عنوان‌مثال به نظر می‌رسد روحیات ایرانی‌ها به شکل‌ها و فرم‌های اسلیمی و نوشتاری نزدیک‌تر باشد.

وی عنوان کرد: باید دید خود را بازکنیم و محدود به تعریف‌های موجود نشویم. یک طراح گرافیک باید سلیقه مخاطب را بسازد و سواد بصری مخاطب را بالا ببرد.

نجف‌آبادی در پایان بابیان اینکه طراح گرافیک باید به‌نوعی روانشناس و جامعه‌شناس باشد تا بتواند با موضوع به‌خوبی ارتباط برقرار کند، خاطرنشان کرد: طراح باید به افزایش سطح سواد بصری جامعه کمک کند و این مسئله ابتدا باید با افزایش توانایی و سواد خود طراح انجام گیرد.

سلسله نشست‌های اتاق گرافیک هرماه توسط خانه گرافیک حوزه هنری استان قزوین با پرداختن به موضوعات تخصصی طراحی گرافیک و با حضور طراحان استان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: