• چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9612-1393-5
  • خبرنگار : 59001
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

توسط جهاددانشگاهی صورت گرفت؛

انتشار کتاب «معماری جدید ژاپن؛ آثار معاصر معماران پیشرو جهانی»

کتاب «معماری جدید ژاپن؛ آثار معاصر معماران پیشرو جهانی» به ترجمه الهام اندرودی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شد.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین،
کتاب «معماری جدید ژاپن؛ آثار معاصر معماران پیشرو جهانی» تألیف پروفسور گیتا مهتا و دایانا مک دانلد و به ترجمه الهام اندرودی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شد.

معماری معاصر ژاپن به‌ویژه آثار متمایز جهانی آن، مبانی نظری ویژهٔ معماران این کشور را منعکس می‌کند و همچنین روحیهٔ ملهم از سنت و ارزش‌های ملی آنان را به نمایش می‌گذارد. ویژگی که از هنر تکامل‌یافتهٔ ژاپنی در طول تاریخ و صنعتگری پیشرفتهٔ این کشور ریشه گرفته است.

در دههٔ اخیر آثار معماران مهم ژاپنی که به‌طور متوالی جوایز بین‌المللی (همانند پریتزکر) را دریافت کرده‌اند، همانند شیگِرو بان (۲۰۱۴)، تویو ایتو (۲۰۱۳)، کازویو سِجیما (۲۰۱۰) و یا پیش از این تادائو آندو (۱۹۹۵)، در کنار معماران مهمی همانند فومیهیکو ماکی و کنزو تانگه به‌عنوان پیشگامان مدرنیسم، نوعی کمینه‌گرایی، نظم و قانونمندی، صنعتگری پیچیده، خلوص و یکدستی، سادگی پالایش‌شده و تمایل به طبیعت دیده‌شده و مفاهیمی فرهنگی و اجتماعی مختلفی به چالش کشیده می‌شوند. این صفات در سبک‌ها و شیوه‌های مختلف معماری تاریخی این کشور استمرار داشته و اعتلا پیداکرده و به دست این معماران با زبان معماری امروز باز تعبیر شده‌اند.
 
بدین ترتیب ژاپن همانند بسیاری از کشورهای آسیایی به دلیل قرارگیری در معرض تحولات عظیم پس از انقلاب صنعتی در غرب، می‌بایست واردکنندهٔ فرهنگ و فن‌آوری‌های جدید باشد.

اما به دلیل انتخاب متفکرانه، تلاش برای شناخت فرآیند و تکنیک‌های صنعتی شدن، تولید هنری و صنعتی به‌جای مصرف و علاقه به ریشه‌های ملی و تاریخی توانسته شخصیت خود را در بازتولید بسیاری از عناصر وارداتی منعکس نماید و خود به تولیدکنندهٔ عمده تبدیل شود. استاد ممتاز معماری و طراح برجسته آراتا ایسوزاکی به درستی عنوان یکی از آثار خود را ژاپن-گونِگی معماری نهاده است؛ چراکه در قرن حاضر معماران ژاپنی با حفظ هویت تاریخی و جوهرهٔ هنر سنتی، آثار مهمی را در جهان پدید آورده و شیوه‌های مختص به خود را توسعه داده‌اند و به کانون تحرک سبک‌های نو تبدیل‌شده‌اند.

با این مقدمه به نظر می‌رسد که مطالعهٔ معماری ژاپن به‌عنوان یک کشور آسیایی دارای روحیهٔ مشترک می‌تواند در شرایط فعلی کشور ما موردتوجه و باارزش باشد. معماری که بر باورهای ملی و زمینه‌های محلی و بومی تأکید دارد و به دنبال ایجاد هویت منحصربه‌فرد خود است.
 
به‌منظور آشنایی بیشتر با آثار مهم معماری معاصر ژاپن در دههٔ اخیر، کتاب حاضر بانام «معماری جدید ژاپن، آثار معاصر معماران برتر جهانی در دههٔ اخیر» از انتشارات توتِل، نوشتهٔ پروفسور گیتا مِهتا، استاد وابستهٔ معماری و طراحی شهری مدرسهٔ تحصیلات تکمیلی معماری، برنامه‌ریزی و حفاظت (GSAAP) دانشگاه کلمبیا در آمریکا و خانم دایانا مک دانِلد، استاد دپارتمان تاریخ هنر دانشگاه تِمپل، پردیس ژاپن، توکیو ترجمه‌شده است.

در مقدمهٔ این کتاب آقایان سِزار پِلّی و فُومیهیکو ماکی به توصیف معماری ژاپن پرداخته‌اند. پیش گفتار فُومیهیکو ماکی به لحاظ مرور شیوهٔ ورود مدرنیسم به ژاپن و رویکرد معماران ژاپنی ازجمله خود وی نسبت به تاریخ و فرهنگ گذشته جالب‌توجه است. در این کتاب بیش از ۱۵۰ اثر معماری ساخته‌شده پس از سال ۲۰۰۰ با رویکرد تحلیلی نسبت به طرح، سازه، بستر تشریح شده‌اند. این نمونه‌ها در هفت دستهٔ مسکونی، فرهنگی، آموزشی، اداری، تجاری، شهری و باززنده سازی با شناسنامه مختصری شامل نام طراح و سال ساخت دسته‌بندی‌شده‌اند و پلان‌ها، نماها، مقاطع و تصاویر فضاهای داخلی و خارجی ارائه‌شده‌اند.

نثر توصیفی شیوا و گویا است و اطلاعات مربوط به ساختار، سازه، تأسیسات و شیوهٔ اجرای هر اثر ارائه‌شده است. نکتهٔ مهم مؤثر بر انتخاب کتاب، بیان اندیشه‌ها و نقد مبانی نظری طراحی معماران پیشرو جهانی در ساخت آثار معرفی‌شده است.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: