• یکشنبه ۲۶ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 971-4694-5
  • خبرنگار : 59008
  • منبع خبر : گفتگو

گفتگو با نویسنده سریال «رنج پنهان» به بهانه هفته هنر انقلاب اسلامی؛

محدود کردن هنرمندان انقلابی به یک جناح خاص سیاسی جفا به شهداست

نويسنده «رنج پنهان» گفت: متأسفانه گاهی عده‌ای هنر و هنرمندان انقلابی را به يك جناح خاص سیاسی محدود می‌کنند که این جفا به شهدای عزیز و انقلاب است..

حمیدرضا سبحانی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین،
با اشاره به چگونگی آغاز نگارش متن سریال رنج پنهان گفت: شکل‌گیری طرح اولیه این سریال در سال 87 اتفاق افتاد و قصه اولیه با در نظر گرفتن فضای فرهنگی و سیاسی ایران در اوایل دهه پنجاه و مبارزات گروه‌های سیاسی آن دوران علیه نظام ستم‌شاهی نوشته شد.

این نویسنده اظهار کرد: این سریال را با نامی دیگر، به‌طور کامل در 16 قسمت نوشته بودم که با حضور آقای بیژن میرباقری به‌عنوان کارگردان و آقای تراب نژاد به‌عنوان نویسنده برای 23 قسمت دوباره‌نویسی شد به‌طوری‌که در چهارچوب کلی داستان بنده، محتوای سیاسی و اجتماعی این سریال تا حدودی تغییر کرد. باید اظهار کنم که در تمام مدت نگارش سریال و همچنین زمان تولید و پخش آن موردحمایت برادرانه آقای رضا جودی تهیه‌کننده محترم این سریال قرار گرفتم و از اعتماد ایشان بسیار سپاسگزارم.

سبحانی نژاد بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در جریان تولید سریال روی داد، تصویربرداری در بخش‌هایی از شهر قزوین بود. به‌رغم مشکلات تولید سریال در شهرستان، تهیه‌کننده و کارگردان محترم با پیشنهاد بنده موافقت کردند تا حجم قابل‌توجهی از داستان در قزوین شکل بگیرد و به‌نوعی هویت تاریخ اجتماعی این کهن شهر اصیل موردتوجه قرار گرفت که صمیمانه از بزرگواری این عزیزان متشکرم.

این نویسنده گفت: با اشاره به ویژگی‌های نگارش فیلم‌نامه‌های تاریخی اظهار کرد: برای نگارش کار تاریخی دو انگیزه وجود دارد؛ اول عبرت‌آموزی از تاریخ است زیرا مردمی که با تاریخ خود بیگانه باشند اشتباه گذشتگان خود را تکرار خواهند کرد نگاه تحلیلی به تاریخ هر سرزمین بی‌تردید چراغ فروزانی برای روشنای آینده خواهد بود. جنبه دیگر لزوم رویکرد به تاریخ، هویت بخشی است، پرداختن به تاریخ هر منطقه درواقع ترسیم و تجلی شناسنامه آن سرزمین برای مباهات مردم به‌ویژه نسل جوان آن سرزمین می‌تواند باشد.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: این سریال نگاه متفاوتی به وقایع انقلاب داشت؛ نگاهی که تقریباً در هیچ‌کدام از آثار ساخته‌شده در تلویزیون نبود؛‌ شخصیت منفی سریال که نقش آن را بهنام تشکر بازی می‌کرد با یک شخصیت‌پردازی حساب‌شده دارای خصلت‌های انسانی بود و همین امر منجر شد برای مخاطب باورپذیر شود.

سبحانی نژاد افزود: این شخصیت منفی ساواکی درواقع فردی به‌شدت باهوش، پیچیده و توانمند است؛‌ بر اساس قواعد فیلم‌نامه‌نویسی هر چه کاراکتر منفی توانمندتر باشد نیروهای مثبت نیز پیچیده‌تر و قوی‌تر به نظر می‌آیند. این نکته مهمی است که در کارهای انقلابی به آن کمتر پرداخته‌شده و بسیاری مواقع نیروهای منفی داستان (مانند ساواکی‌ها و دشمنان بعثی) به‌گونه‌ای نشان داده‌شده‌اند که ازنظر بضاعت‌های ذهنی و شکلی در پایین‌ترین سطح بودند به‌گونه‌ای که گویی از انسانی قابل‌باور به کاریکاتور تبدیل می‌شدند، کاریکاتورهای وحشتناک، درنده و ابله!

هر شهروند قزوينی بايد به محل زندگی خود ببالد

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای نسل جدید تصریح کرد: درد دلی با مسئولین استان دارم؛ برای توسعه قزوین در وهله اول بحث هویت خیلی مهم است اینکه هر شهروند به محل زندگی خود ببالد یعنی آرزو نداشته باشد تا برای پیشرفت در زندگی و بهره‌مندی از امکانات احتمالاً بهتر به پایتخت مهاجرت کند، درحالی‌که تهران خود دچار آلودگی هوا، ترافیک و هزاران مشکل پیچیده است.

این فعال فرهنگی افزود: متأسفانه 80 درصد نخبگان شهرستانی در عرصه‌های مختلف آرزو دارند فرصتی فراهم شود تا در تهران ساکن شوند. اولین قدم برای اینکه قزوین توسعه پیدا کند این است که به استان شخصیت بدهیم و آن را به کشور معرفی کنیم؛ قزوین هویت تاریخی، اقلیمی و سیاسی ویژه‌ای دارد که باید به آن پرداخته شود.

این فیلم‌نامه‌نویس تأکید کرد: از مسئولین می‌خواهم به این قضیه نگاه ویژه‌ای داشته باشند؛‌ هنرمندان مستعد بسیاری در عرصه‌های مختلف هنری به‌ویژه فیلم‌سازی در قزوین حضور دارند و بهترین وسیله فرهنگ‌سازی و هویت بخشی می‌تواند تلویزیون و سینما باشد، تا کی باید بناها و خیابان‌های قزوین را به‌عنوان محله‌های قدیمی تهران یا دیگر شهرهای بزرگ کشور نشان بدهند؟!

پرداختن به فرآيندهای انقلاب به جای شخصيت‌های واقعی

وی با اشاره به هنر انقلابی گفت: در کارهای ارزشی و انقلابی در 40 سال گذشته وقتی‌که بحث جبهه و انقلاب مطرح می‌شود ما صرفاً روی شخصیت‌ها تمرکز می‌کنیم نه روی فرآیندها به نظر من باید این دیدگاه تغییر کند.

سبحانی نژاد گفت: انقلاب ما یک فرآیند همه‌جانبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی بود بنابراین اگر فرایند محور باشیم و بگوییم چه فرآیندهایی در بزنگاه‌های تاریخ جمهوری اسلامی رخ داد، در این صورت با سهولت بیشتری می‌توانیم شخصیت‌های غیرواقعی را برای پرداختن به اتفاقات مهم تاریخی در آثار هنری به کاربریم.

این نویسنده افزود: این اتفاق در ادبیات دنیا زیاد رخ‌داده است، مثلاً رمان جنگ و صلح تولستوی، داستان‌هایی که از نبرد استالینگراد روایت‌شده یا فیلم‌های راجع به جنگ جهانی اول و دوم را ببینید شخصیت‌ها خیالی هستند ولی بر اساس اتفاق‌های واقعی نوشته و ساخته‌شده‌اند؛‌ این روند باید در بدنه سینما و تلویزیون ما هم جاری شود.

به نبوغ، خلاقیت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان پرداخته شود

وی در خصوص سینمای جنگ تحمیلی گفت: در دوران دفاع مقدس فرماندهان جوان نبوغ بسیار بالایی داشتند که باید آن فرایندهای خلاقانه که بر اساس اعتقادات عمیق اسلامی در بحران‌های شدید به وقوع پیوست، از تاریخ دفاع مقدس استخراج شوند و به نبوغ، خلاقیت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان پرداخته شود.

سبحانی نژاد تصریح کرد: قزوین به دارالمؤمنین معروف است اما متأسفانه شناختی که عامه مردم در کشور از قزوین دارند به مزاح و شوخی منجر می‌شود که زیبنده یک شهر اصیل اسلامی نیست، کاش شورای شهر و شهرداری همت کنند و مخاطب برنامه‌های فرهنگی خود را فراتر از مردم استان قزوین ببیند،‌ زیرا اگر می‌خواهیم تولیدات فرهنگی هنری در خدمت توسعه همه‌جانبه کهن شهر قزوین باشد باید مخاطب خود را ملی و حتی جهانی هدف‌گذاری کنیم.

این فیلم‌نامه‌نویس درباره جایگاه هنر و هنرمندان انقلابی در کشور اظهار کرد: هنر انقلابی در طی چهل سال گذشته، دوران شکوفایی و گاه بحرانی را پشت سر گذاشته و تولیدات ماندگاری در عرصه‌های مختلف به یادگار مانده است ولی نکته‌ای که باید عرض شود این است که متأسفانه گاهی عده‌ای هنر و هنرمندان انقلابی را به جناح خاص سیاسی محدود می‌کنند که این جفا به شهدای عزیز و انقلاب است.

او ادامه داد: هنر اگر در خدمت اندیشه، آزادی، امید، مهرورزی، آگاهی و اعتقاد توحیدی قرار بگیرد بی‌تردید انقلابی هم خواهد بود. این تأکیدی بر فرمایش حضرت امام رحمه‌الله علیه است که فرمودند: «انقلاب ما انفجار نور بود». ارتقای انسانیت و تقوا در جامعه، حفظ شئون اخلاقی جامعه، مبارزه با فساد، انسجام خانواده و حتی شاداب کردن فضای اجتماعی اگر هدف هنرمندی باشد به‌یقین باید او را در خدمت نظام مقدس اسلامی و انقلابی بدانیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم مردم از سریال رنج پنهان لذت برده و چیزهایی از تاریخ انقلاب آموخته باشند؛ به‌عنوان یک همشهری باید بگویم اگر یک قزوینی در اقصا نقاط داخل یا خارج از کشور سریال را دیده و حس خوبی در همان لحظه در وجودش نقش بسته باشد، انگار باری از روی دوشم برداشته‌شده است؛ به یاد پدر و پدربزرگ عزیزم که قزوینی اصیل بودند سعی کردم وظیفه خود را نسبت به اصالت خانواده و کهن شهر عزیزم انجام دهم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: