• پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 972-4894-5
  • خبرنگار : 59008
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

در نشست رسانه‌ای ايسنا مطرح شد؛

لزوم ارتباط صحیح و مؤثر میان روابط عمومی، رسانه و مخاطب

به‌‌مناسبت روز روابط عمومی، عصر روز چهارشنبه 26 اردی‌بهشت نشست رسانه‌ای با موضوع لزوم تعامل، انتظارات و انتقادات روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها با حضور مدیران روابط عمومی و رسانه استان قزوین در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین،‌ به‌مناسبت 27 اردی‌بهشت روز روابط عمومی در نشستی که عصر روز 26 اردی‌بهشت با حضور تنی چند از مدیران روابط عمومی و رسانه استان قزوین در خبرگزاری ایسنا برگزار شد؛‌ ضمن پرداختن به موضوع تعاملات میان روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها، مدیران روابط عمومی و رسانه‌ها انتظارات و انتقادات خود را در این باب مطرح کردند.

لزوم ارتباط صحیح و مؤثر میان روابط عمومی، رسانه و مخاطب

در این نشست حمید ساوه مدیر روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در سخنان خود ضمن اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها زبان جامعه هستند گفت: روابط عمومی‌ها به قولی سنگرسازان بی‌سنگر هستند چراکه همه‌جا هستند و دیده نمی‌شوند ازاین‌رو زبان گویای جامعه هستند و همه اتفاقات مربوط به نهاد خود را برجسته می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تنها مکانیزم ارتباطی بین مردم و نهادها، روابط عمومی‌ها هستند، افزود: امروزه سازمان‌ها در عصر دیجیتال به روابط عمومی توجه ویژه دارند چراکه از جامعه سنتی عبور کرده و به سمت دنیای مدرن رفته‌ایم؛ لذا این امر سازمان‌ها را مجاب می‌کنند به‌طرف روابط عمومی‌ها و گسترش فعالیت آن‌ها گسیل داده شوند.

ساوه با اشاره به لزوم ارتباط درست و صحیح میان سازمان و رسانه‌ها و مردم گفت: روابط عمومی روی لبه تیغ راه می‌رود زیرا با اینکه به حفظ منافع سازمان خود می‌اندیشد و می‌خواهد نقطه قوت خود را پررنگ کند و نقاط ضعف سازمان خود را بپوشاند؛ از سوی دیگر باید مدعی‌العموم هم باشد و برای مردم کار کند.

وی افزود: در این میان رسالت رسانه این است که واقعیت‌ها را به مردم نشان بدهد حتی گاه ممکن است باوجود نقاط قوت در یک نهاد نقاط ضعف آن نهاد را پررنگ‌تر نشان دهد.

روابط عمومی تبلیغاتچی اداره خود نباشد

محمد فرحی مدیر روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین نیز در ادامه با اشاره به چالش‌های میان رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها گفت: قطعاً تعاملاتی بین مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و خبرنگاران است اما همیشه چالشی هم وجود دارد زیرا بااینکه روابط عمومی می‌خواهد نکات مثبت دستگاه خود را برجسته کند، خبرنگار همواره به دنبال واقعیت است که البته رسالت خبرنگار نیز همین‌گونه تعریف شده است.

وی افزود: امروز در فضایی نیستیم که بخواهیم واقعیات را پنهان کنیم چراکه هر شهروند برای خود یک خبرنگار است، بنابراین باید به سمت واقع‌نگری و اطلاع‌رسانی صحیح برویم و دراین‌بین از تعاملات دوسویه میان روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها غافل نشویم.

فرحی اظهار کرد: البته باید توجه داشت که اگر رسانه بخواهد در امور اطلاع‌رسانی به دنبال اهداف سیاسی و غیرعلمی باشد موفق نخواهد بود ضمن اینکه روابط عمومی هم اگر بخواهد تبلیغاتچی دستگاه و مدیر خود باشد موفق نمی‌شود.

لزوم شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های روابط عمومی

فاطمه آسیابان‌ها مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین نیز با اشاره به اهمیت روابط عمومی در دستگاه‌ها گفت: روابط عمومی قلب یک سازمان و نهاد است و باید بامطالعه و آگاهی از علم روز به موانع، مشکلات و راهکارها اشراف کامل داشته باشد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین افزود: روابط عمومی یک دستگاه فقط کار خبری نمی‌کند بلکه در کنار آن در سیاست‌گذاری‌های سازمان خود نیز مشارکت دارد؛ اما متأسفانه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های روابط عمومی در ایران به‌خوبی شناخته نشده است.

وی تأکید کرد: نیروی روابط عمومی باید علاقه‌مند به کار باشد و دائم اطلاعات جدیدی به دست آورد و اطلاعات به دست آورده را تحلیل و ارائه کند در غیر این صورت تبدیل به یک نیروی راکد خواهد شد.

آسیابان‌ها خاطرنشان کرد: در جامعه ما جایگاه روابط عمومی به‌درستی تعریف ‌نشده است و متأسفانه جایگاهشان به‌صورت هدفمند در سیاست‌گذاری‌های مدیران تعریف نشده است.

روابط عمومی‌ها پذیرای انتقادات سازنده باشند

محمدحسن سلیمانی سردبیر روزنامه ولایت قزوین در این نشست اظهار کرد: از دوره پارینه‌سنگی تاکنون که به عصر انفجار اطلاعات معروف است عنصر ارتباط نقش اساسی در شکل‌گیری جوامع انسانی، تعامل‌ها و حتی در دیپلماسی سیاسی را داشته است.

وی گفت: روابط عمومی‌ها نیز پیشخوان یک دستگاه و نهاد است و باید پاسخگوی فعالیت‌های یک سازمان باشد و نقش ویژه و مهمی در هر سازمانی ایفا می‌کند.

سردبیر روزنامه ولایت قزوین ضمن بیان مشکل ارتباط رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها گفت: ارتباط روابط عمومی با رسانه‌ها می‌تواند یک ارتباط سازمان‌یافته، هدفمند و مؤثر باشد و در این‌که بسیاری از روابط عمومی‌ها نقش مؤثر در تعامل با رسانه‌ها دارند شکی نیست اما مشکل رسانه در ارتباط با روابط عمومی‌ها ازآنجا شروع می‌شود که تعداد محدودی از روابط عمومی‌ها تلاش می‌کنند چهره دیگری از سازمان یا نهاد خود را به مردم ارائه دهند.

وی افزود: به هر میزان که تعامل بین روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها عمیق‌تر شود تأثیرگذاری روی ضلع سوم این تعامل که مردم هستند بیشتر می‌شود.

روابط عمومی‌ها مشاور امور ارتباطی مدیران دستگاه‌ها باشند

محمدحسن ارداقیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این نشست خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بحث روابط عمومی در چند سال اخیر اتفاقات خوبی افتاده و دستگاه‌ها طی یک‌روند سعی کرده‌اند به سمتی بروند که روابط عمومی‌های خود را تقویت کرده و مدیرانی را روی کار آورند که ضریب نفوذشان در رسانه‌ها بیشتر است؛ البته هنوز دستگاه‌هایی هستند که احساس می‌کنند منفعل‌ترین فرد و بیکارترین افراد روابط عمومی‌ها هستند.

وی در ادامه گفت: کسی باید در کسوت روابط عمومی قرار بگیرد که بتواند زبان مشترکی با رسانه‌ها داشته باشد؛ ضمن اینکه متأسفانه روابط عمومی‌ها به‌عنوان مشاور امور ارتباطی مدیران دستگاه تلقی نمی‌شوند و ما هنوز به آن بلوغ نرسیده‌ایم که مدیر روابط عمومی مشاور ارتباطی باشد.

ارداقیان با اشاره به اهمیت روابط عمومی گفت: در موضوع روابط عمومی فقط موضوع تعامل با رسانه‌ها وجود ندارد بلکه بخشی از چالش‌های روابط عمومی ارتباط با مدیران اجرایی، شورای شهر و مدیران درون‌سازمانی است.

اثرگذاری روی مخاطب در گرو تعامل مؤثر میان روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها

جابر خرم‌نیا مسئول روابط عمومی جهاد دانشگاهی قزوین نیز ضمن اشاره به تعاملات روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها گفت: علاوه بر مسائلی که در ارتباط بین روابط عمومی‌ها و رسانه وجود دارد باید به مسائلی که خارج از این دو حوزه در روابط این‌ها تأثیر می‌گذارد توجه کنیم.

وی افزود: مسئله اساسی در ارتباط بین روابط عمومی و رسانه این است که متأسفانه هیچ قانون و متن نوشته‌ای که حقوق این دو را در ارتباط با یکدیگر تأمین کند نداریم؛ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هم گاه با عدم شفافیت، روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها را محدودتر می‌کند.

نایب رئیس خانه مطبوعات با اشاره به مشکلات روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها گفت: بعضی از روابط عمومی‌ها گلایه‌های زیادی دارند در این خصوص که رسانه‌ها گاه با دید سیاسی و یا اقتصادی با آن‌ها برخورد می‌کنند.

خرم‌نیا تصریح کرد: نقطه مقابل آن‌هم وجود دارد وقتی رسانه‌ای یک دستگاهی را نقد می‌کند خیلی زود و به‌سادگی توسط آن نهاد بایکوت خبری می‌شود.

مسئول روابط عمومی جهاد دانشگاهی قزوین تأکید کرد: اگر بخواهیم به هدف واحد خودمان یعنی اثرگذاری روی مخاطب برسیم نیازمند تعامل مؤثر و دوسویه میان روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها هستیم.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: