• یکشنبه ۱۹ خرداد ماه، ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 983-894-5
  • خبرنگار : 59021
  • منبع خبر : گزارش

در میزگرد دانشجویی ایسنا بررسی شد/ بخش سوم

مسئولانی که به سند تحول اعتقاد دارند اما عمل نمی‌کنند/ لشگر جوان انقلابی در راه است

میزگرد دانشجویی بررسی مبانی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در بخش سوم به بررسی مطالبات دانشجویی و پیگیری‌های صورت گرفته در حوزه تحقق و عملیاتی کردن این سند راهبردی پرداخته است که بی‌شک این اقدامات باید پر رنگ‌تر از همیشه پیگیری شود. 

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، یکی از مهم‌ترین اسناد تدوین‌شده در حوزه تعلیم و تربیت بی‌شک سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است چرا که در حوزه تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی نیازمند تلاش همه‌جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی هستیم و عرصه تعلیم و تربیت نیز از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی پیشرفت همه‌جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقاء سرمایه انسانی شایسته در عرصه‌های مختلف به شمار می‌رود.

در این راستا تعدادی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قزوین به‌صورت خودجوش به گفتمان‌سازی در خصوص سند تحول بنیادین پرداخته و در جلسات مختلف به بحث و بررسی مفاد سند تحول بنیادین همت گمارده‌اند، در میزگردی با حضور تعدادی از این دانشجویان به بررسی جوانب مختلف این سند کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت پرداختیم تا بدین واسطه شناخت خود را نسبت به مفاد و جزئیات این سند بیشتر کنیم؛ آنچه در ذیل آمده بخش آخر این میزگرد کاربردی و دانشجویی است.


بخشنامه‌هایی که سد راه است!

ایسنا: میزان شناخت جامعه فرهنگیان و دانشجویان این دانشگاه از سند تحول را چگونه می‌بینید؟ 

«سیده نفیسه حسینی» دانشجوی ترم هشت رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنت‌الهدی صدر قزوین: یکی از نکاتی که ما را تشویق به ورود در این فضا و گفتمان سازی در خصوص سند تحول نمود این است که بتوانیم مفاد این سند را در بدنه آموزش‌وپرورش جریان‌سازی داشته باشیم چرا که متأسفانه بسیاری از دانشجویان به‌ویژه دانشجو معلمان با سند تحول آشنایی ندارند بدین منظور پیگیر دغدغه‌ای شدیم که برای ما ایجاد شده بود. 

در بیان دلایل این عدم شناخت و یا شناخت حداقلی از سند تحول می‌توان گفت عوامل مستقیم و غیرمستقیم در این مقوله دخیل هستند که یکی از آن‌ها می‌تواند ابلاغ سالانه هزاران بخشنامه به مدارس باشد که معلمان را برای اجرای این بخشنامه‌ها دربند می‌کند این در حالی است که ستاد مدیریتی و ابلاغ کننده محتوا باید دغدغه لازم را در این زمینه ایجاد کند.

دلایل زیادی در خصوص کم بودن دغدغه مسئولان و جامعه فرهنگیان در اجرای سند تحول وجود دارد و گاه شاهد وجود جوی منفی علیه سند هستیم که بسیاری از آن به دلیل عدم تبیین درست سند است، سند تحول به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست هنوز نهادینه نشده است لذا ما تلاش می کنیم دغدغه لازم برای شناخت سند را به جامعه معلمان برسانیم و برای همین حلقه‌های مطالعاتی خود را براساس این تفکر و ایجاد دغدغه‌مندی بنیان کرده‌ایم. همچنین در فضای دانشجویی شاهد تحرک کم دانشجویان در عرصه‌های فرهنگی هستیم و باید این فضا پررنگ‌تر از همیشه شود، همچنین باید کارگاه‌های سند تحول در مدارس گذاشته شود. 

سند تحول محدود به آموزش‌وپرورش نیست

ایسنا: آیا آموزش‌وپرورش به‌تنهایی مسئولیت اجرای سند تحول را بر عهده دارد؟ 

«تکتم برچلو» دانشجوی ترم چهار رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنت‌الهدی صدر قزوین: باید بدانیم راهبردهای این سند محدود به آموزش‌وپرورش نیست چرا که تعلیم و تربیت محدود به این فضا نیست و همه ارگان‌ها باید در این راستا تلاش کنند، برای برای اجرایی شدن سند تحول و تربیت نیروی در تراز انقلاب باید همه ارگان‌‎ها و سازمان‌ها را در کنار هم دید لذا این سند به ارگان‌های مختلف ابلاغ‌شده و در برنامه ششم توسعه که در سال 96 ابلاغ شد وظایف هر ارگانی مشخص‌شده است. اجرای این سند کار یک نفر نیست و همه باید دست به دست هم داده تا  شاهد عملیاتی شدن این سند باشیم، وقتی همه ارگان‌ها پای‌کار بیایند بی‌شک شاهد تأثیرگذاری بسیار این سند خواهیم بود و به جایگاهی که شایسته ماست دست خواهیم یافت. 


اعتقاد دارند اما عمل نمی‌کنند!

ایسنا: عزم مسئولان امر برای عملیاتی کردن سند تحول را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

«محمد اسحاق روستا»، دانشجوی ترم چهار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پردیس شهید رجایی قزوین: برخی از مسئولان همواره در سخنرانی‌ها و همایش‌های مختلف بر اجرایی شدن سند تحول تأکید دارند اما در عمل قدم چندانی در این راستا برداشته نمی‌شود و گویی عزم و اهتمام جدی نیز در بین آن‌ها برای عملیاتی کردن سند تحول وجود ندارد و از سوی دیگر فعالیت‌های آن‌ها در این زمینه لازم و کافی نیست.

پیاده کردن سند تحول از مهم‌ترین وظایف معلمان است

«زینب عزتی» دانشجوی ترم هشت رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنت‌الهدی صدر قزوین: پیاده کردن این سند از جمله مهم‌ترین وظایف معلمان است و باید بدنه آموزش‌وپرورش با این سند آشنایی داشته باشند اما در حال حاضر نسبت به قبل و بعد از ابلاغ سند تحول تفاوتی وجود ندارد و اقدام عملی چندانی رخ نداده است چرا که دغدغه‌ای در بین معلمان و مسئولان برای اجرایی کردن آن نیست. 

همچنین در بیشتر مدارس نیز این سند راهبردی وجود ندارد و بسیاری حتی شاید نام سند را هم نشنیده‌اند و از ساختار آن چیزی نمی‌دانند تا بدین واسطه آن را مبنای کار خود قرار دهند، سابق دوره‌های ضمن خدمت در آموزش‌وپرورش به‌عنوان حداقل کار در حوزه آشنایی با سند تحول مورد توجه بود که در حال حاضر این موضوع به حداقل رسیده است.


انجام کارهای تزئینی بدون بازده ممنوع!

سیده نفیسه حسینی: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانات روز معلم بر این نکته تأکید داشتند، باید کارهای تزئینی نداشته باشیم و به دنبال کار نمادین و تزئینی بدون بازده نباشیم بلکه به‌صورت دغدغه‌مند فعالیت کنیم. توجه به نیاز تمدنی در حوزه گام دوم انقلاب اسلامی ضرورت توجه به‌نظام آموزش‌وپرورش را بیش از همیشه نشان می‌دهد و در تمدن اسلامی وظایف یکایک ما حرکت روبه‌جلو است که باید برای رسیدن به آن اهتمام جدی داشت. 

شکل‌گیری گروه‌های گفتمان‌سازی سند تحول در دانشگاه فرهنگیان قزوین 

ایسنا: دانشجویان در حوزه آشنایی با سند تحول چه فعالیت‌هایی دارند؟

تکتم برچلو: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات مختلف خود بر اجرایی شدن سند تحول تأکید داشتند ازاین‌رو وظیفه خود دانستیم در گام نخست با مفاد این سند آشنا شویم چراکه به‌عنوان یک معلم آینده ابتدا باید بر مبانی نظری این سند به‌صورت کامل تسلط داشته باشیم تا اگر کسی در خصوص این سند پرسید بتوانیم دراین‌باره توضیح دهیم. بدین‌منظور تیمی به‌عنوان تیم «شهید شهریاری» در بخش خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان قزوین تشکیل شد که در ابتدای امر شروع به مطالعه این سند کردیم زیرا آشنایی با این سند زمینه اجرایی کردن مفاهیم و بخش‌های آن را ایجاد می‌کند. 

از سوی دیگر برای روشن‌تر کردن بخش‌های مختلف سند از نظرات و دیدگاه‌های اساتید مختلف بهره برده و جلساتی را با حضور آن‌ها دایر کردیم، بیش از شش ماه است این فضای گفتمان‌سازی سند تحول در دستور کار دانشجویان پردیس قزوین قرار گرفته و در حلقه‌های مطالعاتی به بحث و مباحثه در این خصوص سند ‌پرداخته می‌شود.

 در مطالبه‌گری خود جدی هستیم

محمد اسحاق روستا: در دو سطح گفتمان سازی و مطالبه‌گری در خصوص سند تحول اقداماتی در سطح دانشگاه فرهنگیان قزوین انجام داده‌ایم، براین اساس در ابتدای امر باید خود را مسلح به مفاهیم مختلف سند می‌کردیم تا به دنبال آن در سطح جامعه گفتمان سازی داشته و دغدغه لازم را ایجاد کنیم. برای این منظور مطالعه سند در دستور کار دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت و هر هفته مباحثه لازم در این خصوص انجام می‌شود. همچنین حلقه مطالعاتی ما برای کسانی که به دلایل مختلف مطالعه خود را نداشته باشند جریمه‌ای از جنس سند تحول قرار داده تا آن‌ها برای جلسه بعد بخشی از مبانی نظری سند را مطالعه کرده و در این خصوص کنفرانس و توضیح ارائه دهند. 

همچنین دوره‌های مختلف آموزشی برای استفاده از ابزار هنر در راستای نشان دادن بخش‌های مختلف سند در حال برگزاری است و درصدد تولید فیلم کوتاهی در زمینه ساختار آموزش‌وپرورش هستیم تا با آن بیماری و فرتوت بودن ساختار آموزش‌وپرورش و ضرورت تحول براساس سند تحول نشان داده شود. 

در حوزه مطالبه‌گری نیز ارتباطات بسیاری با مسئولان استان برقرار کرده و مطالبات خود را مطرح کرده‌ایم که این روند همچنین با قوت ادامه خواهد داشت. 

مطالعه سند تحول و تشکیل حلقه‌های مطالعاتی، عمیق ترین اقدام در راستای اجرای سند 

سیده نفیسه حسینی: می‌توان حداقل کار را برگزاری حلقه مطالعاتی در خصوص سند تحول بنیادین دانست که عمیق‌ترین کار نیز به شمار می‌رود زیرا برگزاری حلقه‌های مطالعاتی برای تقویت و تسلط بر سند بسیار ضروری است. در کنار مطالعه سند و تسلط بر آن مطالبه از وزیر آموزش‌وپرورش و مسئولانی که مستقیم و غیرمستقیم با سند در ارتباط هستند از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه جدی دانشجو معلمان باشد چرا که دانشجو حق مطالبه‌گری دارد و باید از مسئولان مطالبه‌گری خود را داشته باشد و مطالبات جمعی از مسئولان توسط دانشجویان پیگیری شود تا این فضای مطالبه‌گری در جامعه گسترش یابد چرا که بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات و تصمیمات غلط با این‌ رویکرد تغییر یافته و حل می‌شود.

باید فعالیت‌ها به‌صورت گفتمان‌سازی در بین دانشجو معلمان شکل بگیرد برای همین جمع‌های دانشجویی ما با این نگاه شروع شد که گفتمان‌سازی در این زمینه را از دل معلمان ایجاد کند چرا که نمی‌توان با صدور بخشنامه‌ سند تحول را اجرایی کرد و هر چه در این راستا ابلاغ شود، تا زمانی که خود معلم در این فضا قرار نگیرد نمی‌توان کار را جلو برد. برای توفیق بیشتر در این زمینه با دانشگاه‌های دیگر استان‌ها نیز در ارتباط هستیم و فعالیت‌های خوبی در این زمینه در استان‌های مختلف از سوی دانشجویان در حال انجام است

ایسنا: سخن آخر؟

جنگ را جدی بگیریم

زینب عزتی: در حوزه آموزش‌وپرورش نیاز به تحول داریم و سند تحول بهترین ابزار در این راه است که می‌تواند در کنار روحیه انقلابی و جهادی زمینه اجرای بسترهای مختلف سند را فراهم کرد؛ تقاضای ما این است که صدای دانشجویان از رسانه‌ها شنیده شود، ما از رسانه‌ها می‌خواهیم تا در این فضا یاری‌گر ما باشند.

محمد اسحاق روستا: امروز در جنگ همه جانبه‌ای در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، روانی و دیگر عرصه‌ها از سوی دشمن هستیم و جبهه و خط ما دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان است، در این جنگ همه جانبه دشمن باید هر کدام از ما جای خود را در این خیمه پیدا کرده تا با هم برای مقابله با دشمن حرکت کنیم. تحقق سند تحول مستلزم یک کار گسترده است و باید جبهه‌ای در این زمینه با فعالیت‌های همه جانبه و کامل از سوی دیگر ارگان‌ها ایجاد شود تا در سایه وحدت شاهد اتفاق‌ها و رخدادهای خوبی در عرصه تحول نظام تعلیم و تربیت باشیم. مطالبه از رسانه‌ها در این زمینه جدی است و باید رسانه ملی به کمک دیگر بخش‌ها بیاید و حتی یک شبکه مختص تحول بنیادین ایجاد کند. از سوی دیگر در سند تحول محور اصلی معلمان هستند و باید معلم پای‌کار باشد اگر پای‌کار نباشد نمی‌توان شاهد تحول آموزش‌وپرورش بود.

مطالبه‌گری از دستگاه‌های مختلف در حوزه سند تحول ضروری است

تکتم برچلو: بسیاری دغدغه و همت لازم را برای اجرایی کرن سند ندارند لذا باید دغدغه‌مندان این عرصه با تسلط بر بخش‌های مختلف سند آن را گفتمان‌سازی کرده و آن‌ها را پای‌کار بکشانند و با جذاب کردن سند در پس روش‌های مختلف و استفاده از ابزار هنر زمینه عملیاتی کردن سند مهم تحول بنیادین را ایجاد کنند. باید تا جایی که می‌توان در ایسن خصوص روشنگری کرده تا همه دغدغه آن را داشته باشند و جامعه ما به این سمت حرکت کند. 

همچنین باید بررسی کنیم ارگان‌های مختلف در خصوص سند تحول بنیادین چه کرده‌اند و در این راستا دستاوردشان چه بوده است، باید این مطالبه‌گری به صورت جدی مورد توجه باشد. 
  
لشگر جوان انقلابی در راه است

سیده نفیسه حسینی: کارهای بسیاری در نظام آموزش‌وپرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شده که در سال‌های اخیر بنا به دلایل مختلف برخی در صدد ناکارآمد نشان دادن این نظام هستند این در حالی است که ممکن است در این نظام تعلیم و تربیت نواقصی وجود داشته باشد اما این‌گونه زیر سوال بردن نظام آموزش‌وپرورش بیشتر وجهه سیاسی دارد و برخی به دنبال آن هستند که با ایجاد فضای ناامیدی نسبت به ساختار مدارس و آموزش‌وپرورش سند 2030 را در نظام تعلیم و تربیت اجرایی کنند.

انقلاب اسلامی با قوت در حال پیشروی است و لشگر جوان انقلابی در راه است و ما دانشجویان بانشاط مطالبه‌گر و پیگیر اجرایی شدن سند تحول هستیم و در کنار مطالبه‌گری خود از مسئولان، برکات انقلاب اسلامی در حوزه آموزش‌وپرورش را هم از نظر دور نمی‌کنیم، ما به دنبال آن هستیم تا به عنوان بخشی از این لشگر گامی در راه اعتلای انقلاب برداریم.

گزارش از رقیه ملاحسنی خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

لینک های مرتبط

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: