• شنبه ۱۱ خرداد ماه، ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 983-1394-5
  • خبرنگار : 59021
  • منبع خبر : گزارش

در میزگرد دانشجویی ایسنا بررسی شد/ بخش دوم

سندی که با چراغ خاموش در حال انجام است!

تعدادی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قزوین به‌صورت خودجوش به گفتمان‌سازی در خصوص سند تحول بنیادین پرداخته و در جلسات مختلف به بحث و بررسی مفاد سند تحول بنیادین و بررسی سند 2030 به‌عنوان سندی در تضاد با سند تحول و در راستای گفتمان‌سازی و تربیت سربازانی برای غرب همت گمارده‌اند. 

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، در بخش‌ قبل میزگردی که با حضور تعدادی از این دانشجویان داشتیم به بررسی جوانب مختلف سند تحول بنیادین در حوزه تعلیم و تربیت پرداختیم و اینک در ادامه مباحث انجام شده به بررسی سند 2030 خواهیم پرداخت تا بدین‌واسطه شناخت خود را نسبت به مفاد و جزئیات این سند بیشتر کنیم؛ آنچه در ذیل آمده بخش دوم این میزگرد دانشجویی ایسنا است.

روند تصویب سند 2030 در کشور خلاف قانون اساسی بود

 ایسنا: در ابتدا برای شناخت بیشتر نسبت به سند 2030 کلیاتی از آن را ارائه کنید.

مهدی مرادی دانشجوی ترم چهار رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی قزوین: کشورهای عضو سازمان ملل متحد در سپتامبر 2015 سند توسعه آموزش که به سند 2030 معروف شده را به تصویب رسانند که 17 هدف اصلی دارد و شعار اصلی آن یادگیری مادام‌العمر و باکیفیت است. این سند 169 هدف ویژه و 2083 مؤلفه دارد و کشورهای امضاکننده آن متعهد می‌شوند از اول ژانویه 2016 در سیاست‌های کلی خود مفاد این سند را اجرا و تا سال 2030 تمام بندهای آن را به مرحله اجرایی شدن برسانند. اجرای این سند در 20 آذرماه سال 95 توسط کمیسیون ملی یونسکو با حضور وزرای آموزش‌وپرورش و علوم در کشور ما رونمایی و در 25 شهریور 95 تصویب شد.

روند توافق این سند در کشور ما برخلاف قانون اساسی تصویب شده است چرا که طبق اصل 77 و 157 قانون اساسی دولت قبل از امضای هر عهدنامه بین‌المللی باید لایحه پیشنهادی را به مجلس بفرستد تا بعد از تصویب در مجلس و بررسی آن در شورای نگهبان در باب عدم مخالفت با قانون اساسی و شرع مقدس مورد توجه قرار بگیرد که این قانون در خصوص سند 2030 انجام نشده است. 

مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان ضمن انتقاد شدید از اجرایی شدن و تصویب این سند تأکید داشتند که جمهوری اسلامی تسلیم این سند و امثال آن نمی‌شود و اجرای بی‌سروصدای آن مجاز نیست، از سوی دیگر به دستگاه‌های مسئول هم اعلام شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مراقبت می‌کرد و اجازه نمی‌داد کار تا جایی پیش رود که ما مجبور به جلوگیری از اعمال‌نفوذ سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی شویم چرا که در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی معنا ندارد. 


سند 2030 به دنبال حذف الگوهای اسلامی انقلابی در دروس است

ایسنا: دلایلی که در مخالفت با سند 2030 مطرح است را ذکر می‌کنید.

مهدی مرادی: برخی از بندهای این سند در تلاش است تا افکار نسل آینده کشور را در دست بگیرد همچنین بندهایی مغایر با قانون اساسی است، در اولین بند این سند موضوع آموزش مسائل جنسی مطرح است و در صفحات 29 و 75 می‌گوید باید آموزش جامع جنسی یاد داده شود. در راستای اجرای این بند از سند تعداد 9000 جلد کتاب در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها در خصوص آموزش مسائل جنسی پخش شد. 

از سوی دیگر این سند به دنبال حذف الگوهای اسلامی انقلابی و فرهنگ ایثار و شهادت با بهانه ترویج خشونت در دروس است و شاید بتوان گفت حذف درس 15 هدیه‌های آسمانی کلاس ششم با عنوان «رهبران کوچک» بر این اساس انجام شد که البته با فشار افکار عمومی درس جدیدی با محوریت مناطق عملیاتی جنوب به این کتاب اضافه شد. 

موج فشار علیه دانشگاه فرهنگیان در راستای سند 2030

مهدی مرادی: از مهم‌ترین دلایل تعارض این سند با نظام تربیتی کشور ما می‌توان به این نکته اشاره کرد که سبک و فرهنگ و تمدن ما با نظام غرب متفاوت است. از سوی دیگر وقتی در سند تحول بنیادین که عدالت آموزشی و تفاوت‌های جنسیتی دختران و پسران در آن لحاظ شده چه نیازی به سندی به نام 2030 وجود دارد؟ از سوی دیگر در سند 2030 به مواردی از جمله تربیت‌معلم با کیفیت اشاره شده این در حالی است که سال‌هاست با تأسیس دانشگاه فرهنگیان این موضوع در کشور ما مورد توجه است. 

«سیده نفیسه حسینی» دانشجوی ترم هشت رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنت‌الهدی صدر قزوین: البته مدت‌هاست دانشگاه فرهنگیان تحت‌فشار بسیار است و عده‌ای درصدد برچیدن این دانشگاه هستند اما در 19 اردیبهشت سال 97 مقام معظم رهبری برخلاف هرساله که معلمان در حسینیه امام خمینی(ره) گرد هم می‌آمدند، این بار خود به دیدار فرهنگیان در دانشگاه پردیس خواهران رفتند، این حرکت و توجه موجب تقویت دانشگاه فرهنگیان در مقابل هجمه‌ای بود که علیه این دانشگاه در حال فعالیت است. 

سند 2030 موجی از ویرانگری را در کشور ما به وجود می‌آورد

ایسنا: تفاوت جهان‌بینی‌ها در نظام تعلیم و تربیت دینی و غرب چه نقشی را ایفا می‌کند؟

«محمد اسحاق روستا»، دانشجوی ترم چهار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پردیس شهید رجایی قزوین: سند 2030 ساخته‌وپرداخته ما نیست و عباراتی چون توسعه و پیشرفت که در این سند اعلان می‌شود با تعریف ما در خصوص این واژگان متفاوت است و هر کدام از ما تعریف خاص خود را در این خصوص داریم. مفاهیم به دلیل تفاوت فاحش جهان‌بینی‌ها با هم متضاد است، فلسفه و جهان‌بینی دنیای غرب مادی‌گرا و سکولار است و دنیای آن‌ها محدود به همین دنیای پیرامون است و آخرتی برای انسان متصور نیستند اما ما معتقد به سرای آخرت و زمینه‌سازی این دنیا برای ورود به دنیای دیگر هستیم و این موارد تضادهای مختلفی را به سبب این تغییر جهان‌بینی‌ها به وجود  می‌آورد و همین امر باعث می‌شود اجرای جهان‌بینی غرب در کشور ما با تکیه بر سند 2030 موجی از ویرانگری را به وجود بیاورد.

سیده نفیسه حسینی: این ویرانگری گریبان‌گیر غرب نیز شده و اگر در سال  2030 کشورهای مختلف این سند را اجرایی کنند به سمت نزول پیش خواهند رفت و از هم خواهند پاشید زیرا این سند براساس سبک زندگی معیوب غرب تدوین‌شده و نیاز است مسئولان به این موضوع نگاه جدی داشته باشند. 

سند 2030 یک سند همه‌جانبه است که در حوزه‌های مختلف ورود دارد و تنها محدود به آموزش‌وپرورش نیست بلکه می‌خواهد در سال 2030 کشورهای مختلف را به تمدن غربی برساند و سنگر اصلی این سند نیز در آموزش‌وپرورش است. برخی سند تحول بنیادین را با عباراتی چون آرمان‌خواهانه بودن در کف مدارس اجرایی نمی‌کنند درحالی‌که اجرای سند 2030 موجب وقوع بحران در مدارس می‌شود زیرا تضادهای سند 2030 با سند تحول نشأت گرفته از تفاوت جهان‌بینی‌هاست. 

جهان‌بینی سند 2030 با جهان‌بینی کشور ما در دو ریل کاملاً متفاوت قرار دارد

«زینب عزتی» دانشجوی ترم هشت رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنت‌الهدی صدر قزوین: در گام دوم انقلاب اسلامی ما به دنبال تمدن سازی هستیم و پایه این تمدن، فرهنگ به‌عنوان مجموعه‌ای از عقاید و افکار افراد مختلف قرار دارد و جهان‌بینی ما را ایجاد می‌کند و نوع نگاه ما را به دنیا، انسان، خدا و هستی نشان می‌دهد. اهمیت این موضوع باعث می‌شود تا بدانیم جهان‌بینی سند 2030 با جهان‌بینی ما در تعارض است و هر کدام در ریلی متفاوت در حال حرکت هستند که هیچ تناسبی با هم ندارد و به هم نمی‌رسد.

چرا باید به سراغ سند بیگانه برویم؟!

«مهشید سوری» دانشجوی رشته ادبیات‌ترم چهار دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنت‌الهدی صدر قزوین: هر جامعه‌ای فرهنگ مختص خود را دارد که مطابق با آن پیش می‌رود، حال سندی به نام 2030 به دنبال آن است که تمامی کشورها را به سمت تمدن غرب بکشاند و دیگر فرهنگ‌ها را نابود کند. ممکن است این سند نکات مثبتی هم داشته باشد اما جای تأمل در این نکته وجود دارد که کشور ما خود سندی قوی و کامل به نام سند تحول بنیادین دارد، حال وقتی خود ما سند مهمی چون سند تحول داریم چرا باید به سراغ سندی بیگانه برویم؟!
 
فرانسه و مصر مخالف سند 2030

ایسنا: وضعیت اجرای سند 2030 در ایران و دیگر کشورها چگونه است؟
 
مهدی مرادی: کشورهای امضاکننده سند 2030 باید تمامی مفاد آن را رعایت و اجرایی کنند، در حال حاضر این سند توسط برخی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد در حال اجرا است و در برخی دیگر از جمله فرانسه و مصر اجرا نمی‌شود. در کشور ما نیز پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت بسیاری با آن مخالف هستند و از لحاظ قانونی نباید این سند اجرا شود؛ شاید به گفته مسئولان این سند به‌صورت رسمی اجرا نمی‌شود ولی شاهد پیشروی آن به‌صورت خزنده‌ هستیم چرا که عزم جدی در اجرای سند تحول بنیادین در کشور وجود ندارد. این سند مختص آموزش و پرورش نیست و از مصادیق اجرای آن می‌توان به وزارت ارتباطات و صداوسیما و وزارت علوم نیز اشاره کرد.
 
سند 2030 به‌صورت چراغ خاموش در حال پیشروی است

سیده‌نفیسه حسینی: به‌ظاهر اعلام می‌شود که سند 2030 در کشور اجرا نمی‌شود اما شاهد هستیم این سند به‌صورت چراغ خاموش در جوانب مختلف در حال اجرایی شدن و پیشروی است. در حال حاضر مظاهر برخی رفتارهای جامعه شبیه به غرب شده است که نشان از پیشروی سند 2030 در جامعه دارد، انتقادی که از مسئولان داریم این است که برای سند تحول بنیادین آن‌قدر کارگروه تشکیل نشده که برای سند 2030 تشکیل‌شده و در حال فعالیت است و حتی در برخی موارد گزارش‌هایی هم در خصوص اجرای آن داده می‌شود. 

اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در تأکیدات خود بر مضرات و آسیب‌های سند 2030 تأکید دارند نشان از کم‌کاری مسئولان و جامعه تعلیم و تربیت به این موضوع دارد. حال این مطالبه جدی ما از مسئولان است که در حوزه نشاط و شاداب سازی سالم و حتی آموزش مباحث جنسی از دیدگاه اسلام قانون‌های لازم را تدوین و خلأهای موجود پر شود چرا که در دین اسلام خلأ و نقصانی در موضوعات مختلف از جمله این زمینه‌ها وجود ندارد و این از کم‌کاری و عدم پیگیری ما ناشی می‌شود که دیدگاه‌های اسلام را در این زمینه استخراج نکرده‌ایم از این‌رو باید قوانین لازم از آن استخراج کنیم.


سند 2030 به دنبال تربیت سرباز برای نظام سلطه است

زینب عزتی: در حقیقت سند 2030 باعث می‌شود تا معلم مؤمن و انقلابی ما در کلاس درس به‌جای تربیت سربازی برای امام زمان (عج) سربازانی برای نظام سلطه و دنیای غرب تربیت کند زیرا خروجی این سند چیزی جز تربیت سربازهایی برای نظام سلطه نیست.


پخش کلیپ‌های رقص و آهنگ غیرمجاز در مدارس برنامه‌ریزی‌شده بود

ایسنا: چندی پیش تعدادی کلیپ از فضای مدارس منتشر شد که سروصدای بسیاری ایجاد کرد، نظر شما در خصوص این کلیپ‌ها چیست؟ 

مهدی مرادی: کلیپ‌های پخش‌شده در جامعه با موضوع رقص و هم‌خوانی آهنگ‌های غیرمجاز در مدارس را شاید بتوان اقدامی برنامه‌ریزی‌شده با بهانه جشن و شادی در مدارس دانست که نتیجه آن اجرایی شدن زیرپوستی و چراغ خاموش سند 2030 در مدارس و پیش‌روی آن است.

سیده‌نفیسه حسینی: پخش این کلیپ‌ها در فضای بدون کنترل مجازی که زمینه هوشیاری را در جامعه ‌ایجاد کرد، اهداف شومی داشت، این کلیپ‌ها به دنبال بسترسازی در راستای اهداف نهفته خود از جمله ایجاد زمینه گسترش این‌گونه اقدامات و عادی‌سازی آن و دامن زدن به بی‌اعتمادی به معلمان بودند و فضاسازی و اهداف شوم سیاسی در آن مشهود است. بااین‌حال این کلیپ‌ها تلنگری را برای همه ما در پی داشت و منجر به هوشیار شدن همگان شد. 

سؤال ما این است که چرا کنترلی در خصوص فضای مجازی در کشور وجود ندارد؟ این در حالی است که در دیگر کشورها این فضا کنترل شده است.


نباید نشاط و سرزندگی را محدود به آهنگ و موسیقی کرد

ایسنا: تعریف شما از نشاط در مدارس و در بین دانش‌آموزان چیست؟

محمد اسحاق روستا: نباید نشاط و سرزندگی را محدود به آهنگ و موسیقی کرد بلکه باید زمینه‌ای را ایجاد کرد تا استعداد دانش‌آموزان شکوفا شود بی‌شک اگر این اتفاق رخ دهد نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان ایجاد خواهد شد. اگر نظام حافظه محور تغییر یابد و دانش‌آموز خلاق پرورش یابد نشاط ایجاد می‌شود از سوی دیگر فضای فیزیکی مدارس مانند زندان است که دانش‌آموز در ساعاتی در آن محصور می‌شود و معلم یکه‌تاز در این مباحث است و دانش‌آموز در مدرسه فقط با دروس سروکار دارد و همین خمودگی را در پی دارد، این بی‌تحرکی دانش‌آموزان منجر به خستگی آن‌ها می‌شود لذا این‌روند باید اصلاح شود و به سمتی حرکت کنیم تا با فعالیت‌های فوق‌برنامه و تغییر فضای نامناسب فیزیکی مدارس  با اضافه شدن بسترهایی برای ورزش کردن آن‌ها و یا ایجاد فضاهای هنری بانشاط شود. 

دشمن با هوشیاری روی این نقاط مغفول مانده به‌راحتی مانور می‌دهد

سیده‌نفیسه حسینی: بحث نشاط یکی از مباحث مهمی است که مغفول واقع‌شده  و دشمن با هوشیاری روی این نقاط مغفول مانده به‌راحتی مانور می‌دهد و روی آن برنامه‌ریزی دارد. امروز برخی درصدد القای این مفهوم هستند که شادی را محدود به داشتن آهنگ و موسیقی کنند چرا که به تعبیر آن‌ها جامعه راحت‌تر قبول می‌کند که با یک آهنگ نشاط داشته باشد اما چه میزان می‌پذیرد که با فضایی سالم چون ورزش این نشاط را داشته باشد؟ 

این تعبیر و تعریف از نشاط صحت ندارد زیرا می‌توان به‌راحتی از طرق سالم به نشاط دست یافت. منظور از نشاط و شادی این است که سرزنده بوده و کسل و خمود نباشیم بلکه اهل کار و فعالیت باشیم چرا که این امر موجب سرعت گرفتن روند امور می‌شود. 

گزارش از رقیه ملاحسنی  خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

لینک های مرتبط

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: